De juiste talenten aantrekken

12/09 De juiste talenten aantrekken | Technische Vacatures ✔ Werken in de Techniek ♛ - Vacaturesite Techniek Twiglers

Momenteel liggen de banen voor technisch personeel bijna voor het oprapen en dus is het als organisatie niet eenvoudig iemand te vinden die aan alle eisen voldoet. Binnen de sector zijn veel verschillende beroepen en niveaus actief en tegenwoordig hebben veel techneuten hun specialisme uitgebreid met aanverwante technische werkzaamheden, zodat zij als allrounder kunnen functioneren.


Voordat je een vacature plaatst, is het dus slim eerst te onderzoeken aan welk specialisme(n) daadwerkelijk behoefte is. Staar je niet blind op de details en zoek niet naar exacte vervanging van de oude garde. Je kunt beter een kandidaat werven met de juiste eigenschappen die de potentie en motivatie heeft om zich verder te ontwikkelen.

Denk ook na over de wijze waarop je de juiste kandidaat gaat benaderen. Over het algemeen bereik je hoger opgeleide technici via andere (digitale) kanalen dan de meer uitvoerende techneuten. En ook in het taalgebruik van deze doelgroepen zitten subtiele verschillen. Een kandidaat kun je pas triggeren als je weet wat hem raakt.

Probeer hem direct aan te spreken en houd de tekst fris en actief. Verzin geen ingewikkeld klinkende functietitel, maar ‘keep it real’. De functie moet direct helder zijn en bestaan uit woorden waarop mensen zoeken via zoekmachines. De functieomschrijving zelf dient in één oogopslag duidelijkheid te geven over de taken en verantwoordelijkheden. De tekst moet lekker vlot lezen, vermijd daarom teveel technisch jargon en gebruik geen moeilijke woorden.


Vergeet zeker niet de toekomstperspectieven, doorgroeimogelijkheden en opleidingskansen te benoemen die je bedrijf te bieden heeft. Echte talenten zijn immers niet op zoek naar een baan, maar naar een carrière.


Laat vooral zien dat je een leuke werkgever bent. Dit betekent dat je sfeer op de werkvloer moet beschrijven en de onderscheidende factoren van je organisatie mag benadrukken. Vermeld het ook als er een MVO- of duurzaam beleid is. Allemaal zaken die (meer dan ooit) voor de toekomstige starter van doorslaggevend belang kunnen zijn!

Tegenwoordig is iedereen redelijk visueel ingesteld. Om die reden is het goed om, naast een kwalitatief goede versie je bedrijfslogo, een (sfeer)beeld te laten zien wat de bedrijfscultuur goed vertegenwoordigt.


Zorg dat een mogelijke kandidaat met zo min mogelijk onbeantwoorde vragen blijft zitten. Geef informatie over de sollicitatieperiode, de procedure en waar hij meer informatie kan krijgen. Wees uitnodigend en sluit altijd af met een call-to-action.
 

1. Zoek geen exacte vervanging van de oude garde

2. Onderzoek aan welk specialisme daadwerkelijk behoefte is

3. Spreek de kandidaat op de juiste wijze rechtstreeks aan

4. Voorkom het gebruik van teveel technisch jargon

5. Benoem de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling

6. Laat vooral zien dat je een leuke werkgever bent

7. Breng je vacature tot leven met een (sfeer)foto

 

Heb je vragen? Stel ze ons via de mail of via de chat.